پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی عاشورا

پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی عاشورا
پیوندهای روزانه

۱۳ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
پرده برداری از رازهای قطعنامه 598/ ماجرای واکنش هاشمی به محتوای تارخی کتاب «رازهای قطعنامه»

رجانیوز - گروه تاریخ: کتاب «راز قطعنامه» جلد ۴۸ از مجموعه نیمه پنهان، یکی از چالش برانگیز‌ترین کتاب‌هایی است که از سوی دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان در اختیار تاریخ‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است. کامران غضنفری پژوهشگر و نویسنده کتاب، تلاش کرده است تا پاسخ سؤالات درباره پذیرش قطعنامه ۵۹۸، را از راه رجوع به مستندات و واقعیت‌های آشکار و پنهان به دست آورده و با جمع آوری اظهارنظر‌ها و مسولان و فرماندهان جنگ، خواننده را به کشف حقایق تاریخی رهنمون سازد.

به گزارش رجانیوز، نویسنده کتاب در بخش پایانی کتابش و در پاسخ به اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی درباره مسائل مطرح شده به بخشی از سوابق خود اشاره می‌کند. وی در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه و فعالیتهای سیاسی علیه رژیم شاه شده است و در سال ۱۳۵۶ نیز در جریان تظاهرات خایابانی بازداشت و از آن پس نیز حضوری فعال در همه عرصه‌های مبارزاتی داشته است.

غضنفری در پاسخ به جبهه ندیده خوانده شدنش توسط هاشمی رفسنجانی اشاره می‌کند که از هفته اول آغاز جنگ، برای اعزام به جبهه ثبت نام کرده است و در اواخر مهر ۵۹ به جبهه اعزام شده است، وی در سال ۱۳۶۰نیز دو بار هدف ترور منافقین قرار گرفته است. 

سرویس حماسه ۹ دی به مناسبت سالگرد پذیرش قطعنامه در سال ۱۳۶۷ گفتگویی با نویسنده این کتاب ترتیب داده است. این کتاب یک پژوهش جسورانه از یکی از برهه‌های تاریخی کشورمان است، آقای غضنفری با دعوت ما به دفتر ۹ دی آمد و این گفتگو را تقدیم خوانندگان کرد. 
 
 
 چطور شد که به سراغ بررسی موضوع قطعنامعه ۵۹۸ و نحوه پذیرش آن توسط حضرت امام (ره) بررسی لایه‌های پنهان آن رفتید؟ 
 
بنده مدتهاست کارهای پژوهشی و مطالعاتی انجام می‌دهم، سال ۱۳۸۰ هم کتاب آمریکا و براندازی جمهوی اسلامی ایران را منتشر کردم. طی این سال‌ها در حوزه مسائل ایران و آمریکا و تاریخ معاصر مطالعات زیادی داشته‌ام و دفاع مقدس هشت ساله هم یکی از زمینه‌های مطالعاتم بوده است در این مطالعات به بحث پایان جنگ برخوردم و علاقه‌مند شدم در این موضوع هم کار ویژه‌ای انجام دهم. تقریبا از سال ۸۸ در رابطه با این موضوع شروع به فیش برداری کردم و که در سال گذشته یک مجموعه که به صورت پاورقی در روزنامه کیهان در هفته دفاع مقدس چاپ شد، روند تحقیاتم را ادامه دادم که نهایتا منجر به چاپ کتاب راز قطعنامه شد. 
 
 آیا منابع غیر آشکار و طبق بندی شده در ویرایش کتاب استفاده شده است؟ 
 
خیر منابع این کتاب همه آشکار است و در پایان کتاب لیست آن‌ها اعم از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و کتاب‌ها و نشریات آمده است. 
 
منابع عمده‌ای که بنده در تهیه این کتاب استفاده کردم شامل حدود دوازده عنوان از کتاب‌های آقای هاشمی و حدود هشت کتاب از مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه و کتاب‌ها و مقالات دیگری است که عنوان هریک در فهرست منابع انتهای کتاب آمده است. 
 
 چرا بحث پایان جنگ حالت رازگونه دارد؟ آیا می‌توان این کتاب را به آن بخش از پیام امام (ره) به مناسبت پذیرفتن قطعنامه که برخی ناگفته‌های آن بعدا روشن خواهد شد مرتبط دانست؟ 
 
بله قطعا همینطور است آنزمان هنوز مصلحت نبود که یکسری مسائل در سطح جامعه گفته شود، اما امروزکه ۲۵ سال از پایان جنگ می‌گذرد، مصلحتهای آنروز دیگر صدق نمی‌کند بلکه بیان ناگفته‌های جنگ منجر به آگاهی افکار عمومی از شرایطی است که امام از آن به عنوان سرکشیدن جام زهر نام بردند. یعنی امری که نه تنها خوش آیند نبوده است بلکه سهمگین هم بوده است. بعد از اینکه امام تحت فشار برخی افراد قطعنامه را می‌پذیرد دیگر کسی لبخند را بر لبان امام نمی‌بیند و دیگر در هیچ دیداری سخنرانی نمی‌کنند. 
 
 بخش عمده این کتاب به عمده از کتاب راز قطعنامه به خاطرات روزانه و گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی می‌پردازد، ایشان به عنوان رئیس مجلس چه مسئولیتی در قبال جنگ داشتند؟ 
 
ایشان به عنوان رئیس مجلس عضو شورایعالی دفاع بوده‌اند، اما از اواخر سال ۱۳۶۲ تا پایان جنگ به عنوان فرمانده جنگ منصوب می‌شوند و از خرداد ۱۳۶۷ هم جانشین فرمانده کل قوا بوده‌اند، به دلیل اهمیت نقششان در روند جنگ بیشتر اطلاعات از سخنان و خاطرات ایشان است. 
 
 آیا می‌توان تاثیر این انتصاب به عنوان جانشین فرمانده کل قوا را در خرداد ۱۳۶۷ تا ۲۷ تیر که زمان پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ است مشاهده کرد؟ 
 
امام خمینی (ره) ایشان را به عنوان جانشین فرمانده کل قوا منصوب می‌کنند که همه امکانات و قوای کشور در راستای پشتیبانی همه جانبه از جنگ بسیج شود. اما آنچه در صحنه عمل اتفاق می‌افتد برعکس است یعنی همه تلاش‌ها در این جهت است که ادامه جنگ فایده‌ای ندارد باید قطعنامه را پذیرفت. 
 
 در نامه‌ای که در انتهای کتاب آورده‌اید پاسخی به سخنان آقای هاشمی بعد از انتشار پاورقی‌ها در روزنامه کیهان داده‌اید، بعد از انتشار کتاب هم باخوردهایی از این قبیل مشاده کردید؟ 
 
چند بار خود آقای هاشمی با گوشه و کنایه گفتند تاریخ دفاع مقدس توسط افراد بی‌هویت و جبهه ندیده و کسانی که امام را درک نکرده‌اند تحریف می‌شود، که من در نامه آخر کتاب جواب این تهمت‌ها را داده‌ام که از چه سالی پیش از انقلاب فعالیت داشته‌ام و در جنگ کجا بوده‌ام، دو نامه هم به روزنامه معکس شد که یکی از طرف سردار فیروزآبادی بود که راجع به بحثی بود که از قول اشان از زبان یکی از نمایندگان مجلس آمده بود که ایشان جمله را رد نکردند اما تصحیح کردند، نامه دیگر از سوی سردار حسین علایی بود که در رابطه به بخشی از کتاب بود که امام در زمان ورود ناوگان نظامی آمریکا در سال ۶۶ فرموده بودند: اگر من جای شما باشم اولین ناوی که خواست وارد خلیج فارس شود را‌‌ همان جا می‌زنم ولی این کار انجام نشد و در نتیجه آمریکا طی سال ۶۶ و ۶۷ بیش از ۹۰ فرودند کشتی جنگی وارد کرد و آنهمه خسارت بر ما تحمیل کرد و کشتی‌های جنگی و هواپیمای مسافربری ما را زد و... آقای علایی در نامه‌اش گفته بود که اینگونه نیست که هیچ کاری انجام نشده باشد و آن ناو بعدا با مین برخورد کرد. در صورتی که حرف امام این نبود ایشان گفته بودند اگر جای شما باشم در‌‌ همان ابتدای ورود، ناو آمریکایی را می‌زنم. 
 
اگر مسئولان کشور جنگ را در راس امور کشور می‌گذاشتند جنگ این قدر طول نمی‌کشید و خیلی زود‌تر با نابودی صدام و رژیم بعث به پایان می‌رسید. ما همیشه از گوش نکردن مسئولین به توصیه‌های رهبری ضربه خورده‌ایم. امام فرموده بودند که جنگ در راس همه امور باشد ما در طول جنگ نزدیک به ۱۸۰ میلیارد نفت فروختیم و فقط ۲۰ میلیارد خرج جنگ شد و این یعنی زمین گذاشتن حرف امام، و ما از همین ناحیه ضربه خوردیم.
  • سلمان فارسی
  • ۰
  • ۰



  • سلمان فارسی
  • ۰
  • ۰
به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی عاشورا مراسم محفل انس با قرآن دیشب با حضور قاری بین المللی حاج احمد ابوالقاسمی و قاریان و حافظان شهر وحیدیه در مسجد جامع این شهر برگزار گردید.

در این مراسم که با حضور مسؤلین و مردم فهیم شهر وحیدیه همراه بود از حافظان و قاریان این شهر تقدیر بعمل آمد.
























  • سلمان فارسی
  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم


http://radioquran.ir/my_doc/radioquran/news/abolghasemi24.jpg


مراسم محفل انس با قرآن

با حضور قاری و داور بین المللی قرآن حاج احمد ابوالقاسمی

و حافظان و قاریان ممتاز شهر وحیدیه

زمان: چهارشنبه مورخ 92/4/26 ساعت 21:30

مکان: شهریار - وحیدیه، مسجد جامع وحیدیه


حوزه مقاومت بسیج عاشورا - پایگاه شهید قدرتی کمال

  • سلمان فارسی
  • ۰
  • ۰

به گزارش 598، کیهان نوشت:
با گذشت 2 سال از صدور حکم تعطیلی دائم «خانه سینما» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پلمب ساختمان آن، «گروهک فشار جریان فتنه» تحرکات بی‌سابقه‌ای را برای مصادره غیرقانونی آن کلید زدند. این گروهک که فشارهای غیرقانونی آن برای تسلط نامشروع بر «خانه سینما» با شکست مواجه شده است، در جدیدترین اقدام خود نقشه حمله به ساختمان «خانه سینما» را با هدف تسخیر آن کشید؛ چنانکه «علیرضا داوودنژاد» از سینماگران جریان فتنه صبح روز سه شنبه (دیروز) با راه‌اندازی یک تجمع غیرقانونی، پلمب کاغذی نصب شده بر درب ساختمان «خانه سینما» را پاره کرد و سعی در شکستن پلمپ فلزی آن و ورود غیرقانونی به ساختمان را داشت.


تجمع غیر قانونی «گروه فشار فتنه» در مقابل «خانه سینما» که فقط با حضور 50 نفر از مجموع 2500 عضو جامعه اصناف سینما برگزار شد، نشان داد که فتنه‌گران برای احیاء نهادی که لانه جاسوسی مستندسازان BBC و شبکه‌های ضدانقلاب بوده است، حاضرند نه تنها در عمل از همه مرزهای قانونی و قضایی و انتظامی عبور کنند، بلکه با انجام اقدامات نمایشی، این قانون‌گریزی را به عنوان «نمادی از نافرمانی مدنی» تبلیغ نیز می‌کنند. از این رو، روز گذشته در این تجمع ضمن تعرض به حکم قانونی پلمب، شعارهای رادیکالی علیه نهادهای قانونی نظام سر داده شد که شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب از جمله BBC فارسی و VOA آمریکا به سرعت آن را پوشش خبری دادند.


هیئت مدیره سابق خانه سینما که با انحلال این نهاد قدرت اعمال مدیریت جناحی خود را در مدیریت سینما بر باد رفته می‌بیند، به گمان خود در آستانه تشکیل دولت جدید با چنین اقدامات نمایشی‌ای می‌تواند به تثبیت جایگاه از دست رفته‌اش بپردازد و از همین رو، مشی مافیایی گذشته را تبدیل به لشکرکشی خیابانی مضحکی کرد که یادآور روش و منش شعبون بی‌مخ‌هاست تا بازتاب سلوک و شخصیت هنرمندان حقیقی! اتخاذ همین روش‌ها نیز موجب گشت تا هیات مدیره سابق برای این لشگرکشی جدید خود نتواند بیش از 50 نفر را عازم ساختمان خانه سینما کند و بدنه سینمای ایران از اقدامات ساختارشکنانه این گروهک حمایت نکردند.


در پی اقدام هیات مدیره سابق خانه منحله سینما برای ورود غیرقانونی به ساختمانی که طبق قانون و پس از طی همه مراحل اداری رسماً پلمب شده است، نیروی انتظامی وارد عمل شد. خبرها حکایت از آن دارد که سردار منتظرالمهدی (معاون اجتماعی و ارشاد نیروی انتظامی) به مذاکره با هیات مدیره خانه سینما پرداخت و اعلام شد که تا 48 ساعت آینده هیچ شخصی اجازه ورود به این مکان را ندارد. حال آنکه اقدام هیات مدیره سابق و مشخصاً «علیرضا داوود نژاد» - که در سابقه خود ساخت فیلم‌های توقیفی و ضدانقلابی را دارد- از «جرائم عمومی» سنگین و همچنین از «جرائم مشهود» است که اگر هر فرد دیگری مرتکب اقداماتی مانند «حمله به یک نهاد عمومی با هدف شکستن پلمب و از رهگذر تشکیل گروهک فشار» شده بود، دست کم فوراً بازداشت می‌شد. بنابراین از نیروی انتظامی انتظار می‌رود به جای مذاکره با این فتنه‌گران، مرتکبین تعرض به پلمب خانه سینما را فوراً تحت پیگرد قرار دهد و پرونده را برای تصمیم قضایی به دادسرا ارجاع نماید؛ چرا که اگر با متعرضان به قانون که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوانین لازم الاتباع حاکمیتی را قبول ندارند مسامحه و مذاکره شود، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.


حمله به ساختمان «خانه سینما» توسط جریان فتنه در حالی صورت گرفت که روز گذشته «هیات مدیره جدید» که براساس سازوکارهای قانونی انتخاب شده قبلی قرار بود تا نسبت به بازگشایی این ساختمان اقدام کند، اما سناریوی جدید فتنه‌گران مانع از تحقق آغاز به کار صنوف قانونی جامعه سینمایی کشور شد و این‌چنین، فتنه‌گران نه تنها از مرز قانون عبور کردند بلکه حقوق همه صنوف سینمایی را که انتظار بازگشایی قانونی این نهاد را می‌کشیدند، پایمال نمودند.


گفتنی است برخی از اعضاء هیات مدیره سابق در دوران مدیریت خود این «خانه» را به «لانه» عوامل ضدانقلاب مرتبط با خارج از کشور تبدیل کرد و حمایت‌های آشکاری از جریان فتنه نمود. برای نمونه پس از بازداشت عوامل پنهان شبکه BBC فارسی در ایران، از مجرمان و فتنه‌گران صریحاً حمایت نمود. این اقدامات سیاسی و ضدامنیتی که هیچ تناسبی با شئون فرهنگی- هنری اصناف هنری نداشت، در کنار اصلاح اساسنامه خانه سینما که در آن شروط «پایبندی به قانون اساسی» و «عدم اشتهار به فساد اخلاقی» نیز حذف شده بود، کار را به اعتراضات گسترده هنرمندان متعهد کشاند. در نهایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این مطالبات و پس از طی فرآیندی طولانی حکم به تعطیلی دائم خانه سینما داد، اما عملکرد و مواضع دوگانه دولت سبب شد تا هر از گاهی فتنه‌گران مجال عرض اندام پیدا کنند و در نهایت نقشه حمله و تسخیر ساختمان این نهاد منحله را بکشند.
  • سلمان فارسی
  • ۰
  • ۰

به گزارش پایگاه اینترنتی بسیج به نقل از خبرگزاری بسیج، سبک زندگی اسلامی و قرآنی و ترویج این نوع سبک زندگی در زندگی انسانها همواره مورد توجه و تأکید علما و مراجع دینی ما بوده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تأکید زیادی در ترویج سبک زندگی اسلامی وقرآنی در میان افراد جامعه دارند.

ماه مبارک رمضان؛ بهترین بستر و فرصت برای تغییر سبک زندگی افراد جامعه و گرایش به سبک زندگی قرآنی و اسلامی است و یکی از شاخصه های مهم سبک زندگی در ماه رمضان، خودسازی، قرائت قرآن و تدبر و عمل به دستورات کتاب آسمانی است.


برای آگاهی از شاخصه های سبک زندگی قرآنی و اسلامی بویژه در ماه رمضان، خبرگزاری دفاع مقدس با حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانیم:

حاج آقای تویسرکانی؛ بهترین شاخصه های سبک زندگی قرآنی و اسلامی در ماه مبارک رمضان چیست؟ و ماه رمضان چه تأثیری در تغییر سبک زندگی اسلامی ما انسانها دارد؟

ماه رمضان یک دوره تمرین برای سبک صحیح زندگی اسلامی است؛ این سبک زندگی اسلامی هم در بعد مادی وهم در بعد معنوی است. در بعد مادی بحث های مواد غذایی، تغذیه و دو وعده غذاخوردن و پرخوری نکردن، امساک و جنبه های مادی موضوع است که زمینه بهداشت و سلامتی بدن را فراهم کرده و از اسراف جلوگیری و قناعت را حاکم می کند؛اینها جنبه های مادی موضوع است.

جنبه های معنوی سبک زندگی چیست؟

ماه رمضان ماه عبودیت و بندگی است و بحث توجه به قرآن و توجه به دعا، ادعیه و نماز شب، سحرخیزی، نماز اول خواندن، توجه به فقرا و مستمندان از جنبه های معنوی سبک زندگی در این ماه مبارک است. اینها مسائلی است که باید در ماه رمضان تمرین کنیم چرا که به طور طبیعی در غیر ازماه رمضان چنین بستری را نداریم؛ لذا ماه مبارک ماهی است هم در بعد مادی و هم در بعد معنوی، سبک صحیح زندگی اسلامی را به ما انسانها تعلیم می دهد و در حقیقت ماه رمضان یک دوره آموزشی است که مسلمانان سبک زندگی معنوی و مادی را فرا گیرند .

برای ترویج سبک زندگی قرآنی و اسلامی در میان افراد جامعه چه باید کرد؟ و در این مسیر ارگانهای دولتی و سازمانهای فرهنگی از جمله آموزش و پرورش و رسانه ملی چه وظیفه ای دارند؟

ما در برابر سبک زندگی اسلامی یک مزاحمی به نام فرهنگ غرب داریم؛ فرهنگ غرب وقتی در میان ملتهای مسلمانان نفوذ کرد، سبک صحیح زندگی اسلامی را مورد تهاجم قرار داد از این رو مسلمانان امروز، سبک زندگی شان مبنی بر تعالیم نورانی اسلام نیست؛ بلکه یک سبک زندگی انتقادی و مشرکانه بر آنها حاکم است.

ما ابتدا باید آثار سوء سبک زندگی غربی و سبک زندگی انتقادی را برای مردم خوب تبیین کنیم و به مردم بگوییم که سبک زندگی غربی و سبک زندگی انتقادی ومشرکانه چه آثار سوئی در زندگی دارد و چه زشتی هایی را در جامعه ایجاد می کند .

در نقطه مقابل نیز باید زیبایی های سبک صحیح زندگی اسلامی در میان مردم به خوبی تبیین شود؛ اگر زشتی ها به خوبی عیان شود و زیبایی ها خوب درمیان افرادجامعه جلوه پیدا کند، فطرت پاک انسانها تشخیص می دهد که باید به کدام سمت گرایش یابد؛ به سمت خوبی یا بدی.

متأسفانه امروزه شبکه های ماهواره و اینترنت و فضای مجازی دائما سبک زندگی غربی وانتقادی مشرکانه را برای مردم زیبا جلوه می دهند و ما باید این فریب و دروغ را برای مردم رسوا کنیم و نسل جوان ما متوجه این فریب و دروغ باشند.

نقطه مقابل؛ سبک زندگی صحیح اسلامی است که بهترین بستر برای ترویج سبک زندگی صحیح اسلامی آموزش وپرورش است. ما باید از دوران کودکی سبک زندگی صحیح اسلامی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم، البته شنیده شده که در نظام جدید تحولی در ساختار آموزش و پرورش ایجاد شده و بخش عمده ای از این تحول در ساختار نظام آموزشی، موضوع سبک زندگی صحیح اسلامی است.

تدبر و عمل به فرامین و دستورات قرآن یکی از شاخصه های مهم خودسازی و خداشناسی است، برای تقویت این دو عامل در زندگی چه باید کرد؟

این موضوع جزو سبک زندگی است. ما باید جایگاه تفکر در منظومه معارف اسلامی را مشخص کنیم که تفکر چه جایگاهی دارد. ما 2 نوع عبادت داریم یکی عبادتهای بدنی و دیگری عبادتهای قلبی؛ ما وقتی که معارف دینی را بررسی کنیم می بینیم به عبادتهای قلبی اهمیت بیشتری داده شده تا عبادتهای بدنی؛ در صورتی که هر دو عبادت مهم است و نمی توان به بهانه عبادهای قلبی، عبادتهای بدنی را رها کرد.

ما باید این نکته را به خوبی برای مردم روشن کنیم که اصل عبادت، تفکر است؛ تفکر صحیح برمبانی قرآن ومعارف قرآن و این موضوع باید برای مردم به خوبی تفهیم شود. و وظیفه حوزه های علمیه، مراجع و جلسات مذهبی است که انسانها را به تفکر سوق دهند.

  • سلمان فارسی
  • ۰
  • ۰

افسران - شش خصلت آزار دهنده برای شیطان

  • سلمان فارسی
  • ۰
  • ۰

 

برای دریافت تصویر در اندازه واقعی بر روی آن کلیک کنید

  • سلمان فارسی
  • ۰
  • ۰

 

برای دریافت تصویر در اندازه واقعی بر روی آن کلیک کنید

  • سلمان فارسی
  • ۰
  • ۰

برای دریافت تصویر در اندازه واقعی بر روی آن کلیک کنید

  • سلمان فارسی